Alderstafel Lelystad ontwikkeling airport
Zoeken
  • Welkom
  • Uitvoering 2015-2018
    • ruimtelijke inpassing
    • ontsluiting
    • leefbaarheid
    • routes
    • vergunningen
    • economie
  • Vragen en antwoorden
  • Besluitvorming 2009-2014
  • CROLL
  • Contact

Vragen en antwoorden: vliegroutes

Hoe wordt er gevlogen bij oostenwind?
Bij oostenwind start het vliegverkeer tegen de wind in richting Swifterband en Dronten. Om de woonwijken van Dronten te vermijden, buigt het vliegtuig iets af richting Swifterbant en vliegt tussen de twee steden door over het Ketelmeer. Boven de Noordoostpolder buigt de route af naar het noordwesten tussen Urk en Emmeloord door. Daar zit het vliegtuig inmiddels op 6000 voet en kan het veilig zijn route vervolgen. Richting het zuidoosten buigt de route boven Dronten naar rechts en stijgt door naar 6000 voet zodat het tussen Elburg en Zwolle veilig het naderende verkeer kan kruisen.
 
Het naderende verkeer vanuit het zuidoosten vliegt aan de noordkant om Zwolle heen en daalt tot 3000 voet. In een redelijk rechte lijn gaat de landingsroute tussen Elburg en Biddinghuizen door. Tussen Zwolle en Elburg kruist het dan op veilige hoogte het stijgende verkeer. Bij Zeewolde zit het vliegtuig op 2000 voet zodat het veilig onder het verkeer naar Schiphol vliegt. Boven Oosterwold maakt het vliegtuig een redelijk scherpe bocht richting de landingsbaan.
 
Naderend verkeer vanuit het noorden komt iets ten westen van Zwolle op deze route terecht.

    Heeft u vragen? Laat het weten!

Verzenden