Deze website wordt niet meer beheerd.
Adviezen van de Alderstafel Lelystad en de besluitvorming 2009-2014
|
Op 30 maart 2009 vond de eerste Alderstafel Lelystad plaats. De partijen aan de Alderstafel hebben sindsdien samen onderzocht hoe de luchthaven Lelystad kan groeien en welke gevolgen dat heeft voor omwonenden, economie en milieu. Als resultaat heeft de heer Alders op 30 maart 2012 een gedragen advies over Lelystad Airport kunnen overhandigen aan staatssecretaris Atsma. Dit advies is overgenomen door het kabinet. Alle adviezen, onderzoeken en documenten uit de periode 2009-2014 vindt u op deze pagina. |
Wat vooraf ging
- Advies middellange termijn Schiphol 2008 - Luchtvaartnota 2009 - Opdracht Lelystad / Eindhoven - Prognose marktontwikkeling 2009 - Brief stand-van-zaken aan staatssecretaris Atsma, september 2010 - Voorstudie luchtruim - Brief staatssecretaris Atsma over luchtruimproblematiek 30 juni 2011 |
Routes en geluid
|
Hoe kom je tot de beste routes voor het vliegen van en naar Lelystad Airport? Hiervoor geldt een aantal fundamentele uitgangspunten:
Geluidsanimaties per woonkern Geluidfilmpje Ens
- nadering, centrum |
Met dit eisenpakket ontwikkelden partijen aan de Alderstafel veilige vliegroutes. Uiteindelijk adviseerde de Alderstafel routevariant B+. Deze voldoet aan alle randvoorwaarden. Aanvullend onderzoek vindt plaats na ingebruikname van de luchthaven zodat de effecten ook in de praktijk getoetst kunnen worden. Het gaat hier met name om het zoeken naar de optimale ligging van de route tussen Biddinghuizen en Elburg en tussen Dronten en Swifterbant.
Bijbehorende documenten en geluidsanimaties: - Presentatie routevariant B+ bij westenwind en oostenwind - 3D animatie van vliegroutes: - nadering baan 23 vanuit het zuiden - vertrek baan 23 naar het zuiden - nadering baan 05 vanuit het zuiden - vertrek baan 05 naar het zuiden NLR Emmeloord
- start, rand |