Alderstafel Lelystad ontwikkeling airport
Zoeken
  • Welkom
  • Uitvoering 2015-2018
    • ruimtelijke inpassing
    • ontsluiting
    • leefbaarheid
    • routes
    • vergunningen
    • economie
  • Vragen en antwoorden
  • Besluitvorming 2009-2014
  • CROLL
  • Contact
Deze website wordt niet meer beheerd.

​Adviezen van de Alderstafel Lelystad en de besluitvorming 2009-2014


​Op 30 maart 2009 vond de eerste Alderstafel Lelystad plaats. De partijen aan de Alderstafel hebben sindsdien samen onderzocht hoe de luchthaven Lelystad kan groeien en welke gevolgen dat heeft voor omwonenden, economie en milieu. Als resultaat heeft de heer Alders op 30 maart 2012 een gedragen advies over Lelystad Airport kunnen overhandigen aan staatssecretaris Atsma. Dit advies is overgenomen door het kabinet. Alle adviezen, onderzoeken en documenten uit de periode 2009-2014 vindt u op deze pagina. ​
Wat vooraf ging
- Advies middellange termijn Schiphol 2008
- Luchtvaartnota 2009
- Opdracht Lelystad / Eindhoven
- Prognose marktontwikkeling 2009
- Brief stand-van-zaken aan staatssecretaris Atsma, september 2010
- Voorstudie luchtruim
​
- Brief staatssecretaris Atsma over luchtruimproblematiek 30 juni 2011

Alders-advies Lelystad Airport

Alle documenten van het Alders-advies aan de staatssecretaris: 
Advies Alderstafel over Lelystad Airport, 30 maart 2012
Aanbiedingsbrief Aldersadvies Lelystad Airport, 30 maart 2012
 
​Bijlagen:
1a: Opdrachtbrief advisering regionale luchthavens
​1b: Startbrief advisering regionale luchthavens
​2a: Regionaal kader Lelystad Airport
2b: Maatschappelijk kader Lelystad Airport
3:   Business Case Lelystad Airport
4:   Grondzijdige effecten Lelystad Scenarios
5:   Ruimtelijke economische structuur Lelystad
6a: Luchtzijdige inpassing la
6b: Nlf over luchtzijdige inpassing
7a: Verstorende effecten van grote burgerluchtvaart
7b: Verstorende effecten van groot vliegverkeer op vogels
8:   Analyse vogels en vliegveiligheid Lelystad Airport
Luchthavenbesluit
Om een luchthaven te kunnen ontwikkelen is het nodig vele procedures zorgvuldig te doorlopen. Eén ervan is de totstandkoming van een Luchthavenbesluit, inclusief een ondernemingsplan van de Schiphol Group (eigenaar Lelystad Airport) en een milieueffectrapportage. Hiervoor zijn uitgebreide onderzoeken gedaan naar de effecten van de luchthaven op de omgeving. 

De bijbehorende documenten: 
- Notitie reikwijdte en detailniveau m.e.r.
- Nota van Antwoord
- Milieu-effectrapportage (MER)
​
- Second opinion Business Case Lelystad Airport, mei 2014
​- Aanbiedingsbrief Verkenning marktontwikkelingen luchtvaart, juni 2014
- Verkenning marktontwikkelingen luchtvaart, juni 2014
​- Ondernemingsplan Lelystad Airport, maart 2014
- Advies Alderstafel, mei 2014
- Luchthavenbesluit maart 2015
​De kamerstukken van het ontwerp luchthavenbesluit vindt u hier.

Ruimtelijk-economische inpassing
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad hebben samen onderzoek uitgevoerd naar de problemen en oplossingen voor de bereikbaarheid van Lelystad Airport. 
Afspraken zijn gemaakt over:
  • Aanpassingen A6
  • Openbaar vervoer
  • Werkgelegenheidseffecten
  • Maatschappelijke kosten en baten

De bijbehorende documenten:
- Landzijdige bereikbaarheid luchthaven Lelystad
- Brief aan Tweede Kamer over landzijdige bereikbaarheid
- Bijlage bij brief aan Tweede Kamer over landzijdige
   bereikbaarheid

- Actualisatie quick scan MKBA Schiphol en Lelystad Airport middellange termijn
- Onderzoek werkgelegenheidseffecten ontwikkeling Lelystad Airport
Effecten op natuur en milieu
In een milieueffectrapportage is uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen voor landbouw, natuur en milieu. Het algemene resultaat van al die onderzoeken is dat er geen wettelijke normen worden overschreden.

De bijbehorende documenten:
- Milieu-effectrapport Lelystad Airport (MER)
- Deelrapport MER achtergronden
- Deelrapport MER route-optimalisatieproces
- Deelrapport MER geluid
- Deelrapport MER externe veiligheid
- Deelrapport MER luchtkwaliteit
- Deelrapport MER verkeersonderzoek
- Deelrapport MER beschermde natuurgebieden
- Deelrapport MER vogels en vliegveiligheid
- Deelrapport MER conflictanalyse beperkingengebieden
- Deelrapport MER voedselkwaliteit
- Deelrapport MER kaarten
- Deelrapport MER samenvatting
- Addendum 1 - Het ondernemingsplan en het MER
- Addendum 2 - Advies Alderstafel optimalisaties
- Addendum 3 - Stikstofdepositie

Routes en geluid

Hoe kom je tot de beste routes voor het vliegen van en naar Lelystad Airport? Hiervoor geldt een aantal fundamentele uitgangspunten:
  • In de lucht moeten vliegtuigen elkaar veilig kunnen kruisen.
  • De afwikkeling van het Schipholverkeer mag niet worden belemmerd.
  • Er vindt afstemming plaats met laagvliegroutes van militairen en militaire oefengebieden.
  • Op de grond moeten bewoonde gebieden zo min mogelijk hinder ervaren / ondervinden van het geluid (buiten woonkernen blijven en op 6000 voet over het 'oude land' vliegen).
  • Over de Natura 2000-gebieden mag niet onder een hoogte van 3000 voet worden gevlogen.
  • De ligging van de bestaande baan is bepalend voor de start- en landingsrichtingen.​

Geluidsanimaties per woonkern

 NLR Almere
  - nadering, Almere-Oosterwold
  - nadering, rand Almere
NLR Dronten
  - nadering, centrum
  - nadering, rand
  - start, centrum
  - start, rand
 Geluidfilmpje Ens
  - nadering, centrum
 NLR Kampen
  - nadering, rand
  - start, rand
  - start, centrum
NLR Swifterbant
  - nadering, centrum
  - nadering, rand
  - start, centrum
  - start, rand
 NLR Zwolle
   - nadering, centrum
   - nadering, noord-west rand
   - start, zuid-oost rand
Met dit eisenpakket ontwikkelden partijen aan de Alderstafel veilige vliegroutes. Uiteindelijk adviseerde de Alderstafel routevariant B+. Deze  voldoet aan alle randvoorwaarden. Aanvullend onderzoek vindt plaats na ingebruikname van de luchthaven zodat de effecten ook in de praktijk getoetst kunnen worden. Het gaat hier met name om het zoeken naar de optimale ligging van de route tussen Biddinghuizen en Elburg en tussen Dronten en Swifterbant.

Bijbehorende documenten en geluidsanimaties:
- Presentatie routevariant B+ bij westenwind en oostenwind
- 3D animatie van vliegroutes: 
  - nadering baan 23 vanuit het zuiden
  - vertrek baan 23 naar het zuiden
  - nadering baan 05 vanuit het zuiden
  - vertrek baan 05 naar het zuiden
​

 

​NLR Biddinghuizen

  - nadering, centrum
  - nadering, rand
  - start, centrum
  - start, rand
 NLR Elburg
  - nadering, centrum
  - nadering, rand
  - start, centrum
  - start, rand
 NLR Emmeloord
  - start, rand
NLR Lelystad
  - nadering, rand
  - start, rand
NLR Zeewolde
  - nadering, centrum
  - nadering, rand
  - start, centrum
  - start, rand

    Heeft u vragen? Laat het weten!

Verzenden