Vragen en antwoorden: vliegroutes
Hoe wordt er gevlogen bij westenwind?
Om veilig te kunnen starten en landen moet het vliegverkeer rekening houden met het drukke, vooral naderende verkeer voor Schiphol. Dit betekent dat het stijgende verkeer bij westenwind (baan 23) richting Oosterwold onder de 3000 voet moet blijven. Daar buigt het af richting Zeewolde en stijgt het tot het bij Elburg de hoogte van 6000 voet heeft bereikt. Op die hoogte kan het vliegtuig veilig zijn route vervolgen.
De route bij westenwind loopt langs Zeewolde en Biddinghuizen en bereikt bij Elburg een hoogte waar bewoners nauwelijks hinder ondervinden. Het vertrekkende verkeer zit dan ook hoog genoeg om veilig het dalende verkeer naar Lelystad Airport te kruisen boven het Ketelmeer.
Het naderende verkeer vanuit het noordoosten daalt in een redelijk rechte lijn langs de grens van Dronten naar de landingsbaan. Boven het Ketelmeer zit het vliegtuig op een hoogte van 3000 voet zodat het veilig het stijgende verkeer kan kruisen en voldoende hoogte heeft vanwege de Natura 2000 regels.
Vanuit het zuidoosten vliegt het verkeer langs Zwolle en buigt af ten noorden van Kampen. Daar maakt het de draai naar links om op de route naar de landingsbaan terecht te komen.
Om veilig te kunnen starten en landen moet het vliegverkeer rekening houden met het drukke, vooral naderende verkeer voor Schiphol. Dit betekent dat het stijgende verkeer bij westenwind (baan 23) richting Oosterwold onder de 3000 voet moet blijven. Daar buigt het af richting Zeewolde en stijgt het tot het bij Elburg de hoogte van 6000 voet heeft bereikt. Op die hoogte kan het vliegtuig veilig zijn route vervolgen.
De route bij westenwind loopt langs Zeewolde en Biddinghuizen en bereikt bij Elburg een hoogte waar bewoners nauwelijks hinder ondervinden. Het vertrekkende verkeer zit dan ook hoog genoeg om veilig het dalende verkeer naar Lelystad Airport te kruisen boven het Ketelmeer.
Het naderende verkeer vanuit het noordoosten daalt in een redelijk rechte lijn langs de grens van Dronten naar de landingsbaan. Boven het Ketelmeer zit het vliegtuig op een hoogte van 3000 voet zodat het veilig het stijgende verkeer kan kruisen en voldoende hoogte heeft vanwege de Natura 2000 regels.
Vanuit het zuidoosten vliegt het verkeer langs Zwolle en buigt af ten noorden van Kampen. Daar maakt het de draai naar links om op de route naar de landingsbaan terecht te komen.